Trollskogenloven

Ansatte, barn og foreldre har sammen bidratt til en fantastisk verktøy for å få til et trygt og godt barnehagemiljø.

1.januar 2021 ble en ny lov for barnehager tatt i bruk:

Lovendringen innebærer en aktivitetsplikt som krever at barnehagene følger med på hvordan barna har det, og undersøker og setter inn tiltak når personalet har mistanke om at ett eller flere barn ikke har det bra.

Det innføres også en skjerpet aktivitetsplikt ved mistanke om at personalet krenker barn, og barnehagene forpliktes til å ha nulltoleranse mot krenkelser som utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Videre blir det innført krav om at barnehagene skal ha internkontroll for å sikre at de følger lovverk og forskrifter, inkludert rammeplanen og det nye regelverket mot mobbing, og kommunene skal påse at barnehagene følger lovendringene.

I den forbindelse har Trollskogen jobbet knallhardt med å lage sin egen Trollskogenlov, for å sikre at alle barna har et trygt og godt barnehagemiljø.
Med 6 trivselsregler som utgangspunkt har vi laget vårt eget verktøy som vi gleder oss til å bruke sammen med barna. På foreldremøte i september presenterte vi resultatet for en imponert foreldregruppe, da var ikke hele produktet helt ferdig.

I nesten tre år har vi jobbet med Trollskogenloven,  vi begynte å jobbe med IBOS (inkluderende barnehage- og skolemiljø). Etter en stund fikk vi inspirasjon fra en annen barnehage som hadde laget en Mobbelov, her tok vi med oss mye inspirasjon og gjorde det til vårt eget. Hele personalgruppa har lagt ned mye arbeid, mens prosjektgruppa Marthe Silden, Elin Bjarnadottir, Malin C Ødegård med Hildegunn Silden i spissen har fått sydd dette sammen til å bli vårt eget verktøy. Underveis i prosessen har barna blitt koblet inn, og fått være med på hva som skal stå på samtalekortene og plakatene. Og etter temaarbeid på foreldremøtet, fikk vi med oss mange nyttige innspill fra foreldrene som vi har tatt med oss videre i arbeidet.

24.oktober var vi endelig klar for lanseringsfest for personalet. Her hadde prosjektgruppa laget i stand en festkveld uten like! Mye god mat, Hans Christian Helgesen sang for oss og vi hadde prosjektarbeid for hvordan vi kan ta i bruk Trollskogenloven sammen med barna.
Vi har hatt tett samarbeid med Marco Elsafadi dette året, og han har sendt oss videosnutt med hvor han ønsket oss lykke til med arbeidet. I tillegg til Marco på film, hadde Hildegunn filmet personalet og barna i Trollskogen – supersøte barn som snakker om de ulike lovene. Aina Drage, mobbeombudet i Vestland er superimponert og vil gjerne vite meir og sjå på resultatet. Vi har fått forespørsel om vi selger det videre til andre barnehager også.

Frequency har hjulpet oss med design og Kari Sortland (som illustrer mange skolebøker, blant annent) har hjulpet oss med illustrasjoner.

• I barnehagen er alle hjertevenner
  • Jeg hjelper når noen trenger hjelp
  • Jeg tar vare på lekene og rydder etterpå
  • Jeg sier i fra til en voksen når noe ikke er greit
  • Jeg har lov å bli sint, men jeg kan ikke gjøre noen vondt
  • Jeg deler med andre

Vedlagt ligger en lenke til Fjordenes Tidende som har skrevet om Trollskogenloven.

Barna har laget sine egne barnehageregler: – Vi kan dem utenat og tenker på dem når vi leker - fjt.no